کلک خیالانگیز (علیرضا کاوه، ۱۳۹۷)
پژوهش، فیلمبرداری، تدوین و کارگردانی: علیرضا کاوه
سینما و فیلم یکی نیستند. فیلم از ۱۸۹۵ م. وجود یافته است. اما سینما پیش ار آن هم یافتنی است. تاریخ سینما، باید در تاریخ بینندگیِ انسان، تصورش از هستی و توهم واقعیت جستجو شود.
با این تعبیر انسان دست کم بعد از یکجانشینی و از حدود ۷ هزار سال پیش در حال ثبت مجموعه حرکتهایی در یک قاب بوده است. شاید نخستین جمعبندی آن برجگاه(زودیاک یا منظقه البروج) باشد. تصور از حرکت اجرام آسمانی.
شواهدی وجود دارد که از دیرباز “تولید توهم واقعیت در بین “بینندگان از مسیر سایهسازی در اتاق تاریک
سابقه داشته است که آیینهای میترایی تنها یک نمونه از آنان هستند.
در این پژوهش این عبارت تعریفی برای سینما دانسته شده است. تعابیر اساتیری از جام جم، فانوس خیال، مجیک لَنتِرن، و… افسانهپردازی دانسته نشدهاند و همپای دادههای تاریخیای مانند سایهبازی، محل اعتنا و اعتماد دانسته شدهاند.
گفتار متن: میترا قلغهپور و پژند سلیمانی
با تشکر از حضور: بهرام بیضایی، عباس بهارلو، فرهنگ جهانبخش، آرکی هوهتامو (Huhtamo)، ژان میشل فرُدُن، ورنر هرتزوگ و…
با بهرهمندی از زندهیادان: فرخ غفاری، محمد علی جمالزاده، میچیو کاکو، تری گیلیام…